Leczenie migreny
05.07.2019

Toksyna botulinowa znajduje szerokie zastosowanie w medycynie estetycznej, zarówno odmładzające, jak i lecznicze. Jednym z nich jest leczenie migreny, będące dość nową metodą terapii, uznaną za najskuteczniejszy sposób leczenia przewlekłego bólu migrenowego.

Co to jest migrena?

Migrena to przewlekła dolegliwość objawiająca się jednostronnym, pulsującym oraz intensywnym bólem głowy trwającym od 4 nawet do 72 godzin. Najczęściej towarzyszą jej również takie symptomy jak: światłowstręt, nadwrażliwość na zapachy i dźwięki, a także nudności i wymioty. U niektórych osób przed wystąpieniem napadu migrenowego pojawia się tzw. aura, tj. zespół objawów zwiastujących nadejście migreny. Wśród nich wymienia się zaburzenia widzenia, równowagi, czucia czy słuchu.

Bóle migrenowe zróżnicowane są pod kątem stopnia nasilenia i częstotliwości ich występowania. Dolegliwości bólowe często nasilają się pod wpływem wysiłku fizycznego, stresu, a u kobiet, także w czasie owulacji i miesiączki.

Migrena częściej występuje u kobiet niż u mężczyzn, znacznie ograniczając ich codzienne funkcjonowanie oraz obniżając jakość życia. Na szczęście istnieje nowoczesny, skuteczny i bezpieczny sposób, który doskonale sobie radzi z przewlekłym bólem migrenowym, a jest nim zabieg z wykorzystaniem toksyny botulinowej.

Leczenie migreny toksyną botulinową

Sposobów na łagodzenie migreny jest naprawdę wiele, jednak wybór konkretnej metody zależy od nasilenia objawów i indywidualnych potrzeb pacjenta. Jedną z metod, uznawaną obecnie za najskuteczniejszy sposób leczenia migreny przewlekłej, jest wykorzystanie mechanizmu działania toksyny botulinowej, czyli jadu kiełbasianego, będącego silnie działającą, naturalną toksyną wytwarzaną przez bakterie beztlenowe Clostridium botulinum. Botoks początkowo stosowano w neurologii, celem leczenia dystonii, tj. kręczu karku i kurczu powiek, a dopiero później w medycynie estetycznej – do redukcji zmarszczek mimicznych. Z czasem zauważono, że toksyna botulinowa, poza działaniem porażającym mięśnie, wykazuje również właściwości przeciwbólowe.

Leczenie migreny botoksem polega na zaaplikowaniu preparatu z toksyną botulinową w mięśnie, które uciskają i podrażniają nerwy będące odpowiedzialne za napady migrenowe. Odpowiednio dobrane dawki preparatu wstrzyknięte do mięśni mimicznych, których skurcz wywołuje napady migreny, zapobiega ich występowaniu. Zabieg trwa kilkanaście minut, jest całkowicie bezpieczny i w zasadzie bezbolesny, nie wymaga podawania znieczulenia, a bezpośrednio po jego zakończeniu można powrócić do normalnej aktywności.

Efekty leczenia migreny botoksem

Pierwsze efekty zabiegu w postaci zablokowania zakończeń nerwowych, a co za tym idzie zniesienia bólu, zauważalne są już po około 7-14 dniach od jego przeprowadzenia. Rezultaty utrzymują się nawet od 3 do 6 miesięcy. W tym okresie pacjent obserwuje wyraźny spadek napięcia mięśniowego, a dokuczliwe bóle całkowicie ustępują lub zmniejsza się ich nasilenie i częstotliwość. Trzeba dodać, że dodatkowym rezultatem zabiegu jest redukcja zmarszczek mimicznym w miejscu podania preparatu. Kolejny zabieg można przeprowadzić w momencie nawrotu objawów, jednak nie wcześniej niż 3 miesiące od przeprowadzonego wcześniej zabiegu.

Zapomnij o bólu oraz uciążliwych napadach migrenowych – już dziś zapisz się na zabieg leczniczy z wykorzystaniem toksyny botulinowej.