DERMATOCHIRURGIA ↓

Usuwanie włókniaków

Włókniak występuje jako pojedynczy, uszypułowany, cielisty guzek na powłokach brzusznych lub w dużych zgięciach (pachwiny, pachy), bądź gromadnie jako guzki lub guzy w chorobie Recklinghausena razem z nerwiakowłókniakami i nerwiakami. Często spotyka się włókniaki starcze, nitkowate, występujące w średnim i starszym wieku, częściej u kobiet na szyi, karku i w okolicy pach. Wielkość ich waha się od 2 mm do 1cm. Najczęściej są koloru cielistego lub brunatnego i nie towarzyszą im żadne dolegliwości. Powstaje zazwyczaj w wyniku drobnych urazów, ukłuć skóry przez owady i zadrapań. Występuje najczęściej na skórze kończyn, na ich wyprostnej powierzchni, zwykle pojedynczo w postaci małego guzka o średnicy od 2 mm do 1 cm o zróżnicowanym zabarwieniu od czerwonego do brunatnego, o gładkiej lub szorstkiej powierzchni.

• włókniaki pojedyncze
  • włókniaki mnogie
  • zmiany włókniakopodobne

• rozrusznik serca

Włókniaki zwykle nie wymagają leczenia. Jeżeli są przyczyną dyskomfortu pacjenta lub gdy dołączają się objawy podrażnienia, nadżerki lub inne nietypowe zmiany wówczas można go usunąć chirurgicznie w znieczuleniu miejscowym lub laserem CO2. Jest to zabieg prosty, krótki, bezbolesny, z reguły jednorazowy.

Po wygojeniu miejsca objętego zabiegiem nie pozostaje żaden ślad po usunięciu zmiany.