TOKSYNA BOTULINOWA

Leczenie bruksizmu

Leczenie bruksizmu - co to jest

Bruksizm to shorzenie polegajace na nieświadomym, nawykowym zaciskaniu zębów w ciągu dnia, a także w trakcie snu. Wywołane tym schorzeniem stałe napięcie mięśni (żwaczy, potylicy i karku) wyzwala napięciowe bóle głowy. Stosowanie toksyny botulinowej w leczeniu bruksizmu może być traktowane jako metoda samodzielna, lub wspomagająca przy jednoczesnym stosowaniu szyn relaksacyjnych (przezroczystych nakładek) zakładanych na zęby. Toksyna botulinowa podawany jest pacjentom szczególnie mocno zgrzytającym zębami po to, aby ograniczyć siłę pracy mięśni policzkowych. Toksyna botulinowa zmniejsza długotrwałe napięcie mięśnia żwacza, które jest źródłem bólu. Nieleczony bruksizm powoduje silne bóle głowy i twarzy, problemy z kręgosłupem, a nawet słuchem oraz wzrokiem.

Leczenie bruksizmu - wskazania

• leczenie bruksizmu, zgrzytanie zębami lub zaciskanie szczęki
  • zużyte szkliwo, odsłaniające głębsze warstwy zęba
  • bóle szczęki lub nadmierne napięcie w mięśniach szczękowych
  • bóle ucha, głowy
  • przewlekłe bóle twarzy
  • uszkodzenia wewnętrznej części policzka
  • wgniecenia na języku
  • problemy z żuciem
  • bezsenność

Leczenie bruksizmu - przebieg zabiegu

Toksynę botulinową podaje się w przerosłe mięśnie żwaczy i mięśnie skroniowe w odpowiedniej dawce. Zabieg jest mało inwazyjny i mało bolesny. Po 3 dniach od podania, pacjent odczuwa ulgę, zmniejsza się napięcie mięśniowe i zmniejsza się ból.

Leczenie bruksizmu - efekt

Efekt rozluźnienia mięśni odczuwalny jest po 5-10 dniach od zabiegu. Zabieg powtarza się średnio co 6 miesięcy.